Loading...

Trender innen inkasso

Ekspertperspektiv: Hvordan kan virksomheter håndtere de største utfordringene de står overfor gjennom hele livssyklusen, de neste fire årene?

Burak Kilicoglu og Herman Peeters fra Experians globale konsulenttjenester kommer med sitt syn på de tre største utfordringene som har blitt fremhevet av virksomheter innen området inkasso frem mot år 2020. Hvis du vil lese hele rapporten, som analyserte svar fra 255 viktige beslutningstakere fra 195 organisasjoner innen telekom og økonomi i åtte regioner i EMEA, kan du klikke her.

De største utfordringene innen inkasso:

  • Forbedre kundeopplevelsen rundt inkasso
  • Redusere tiden som brukes til å innkreve sene betalinger
  • Redusere kostnadene forbundet med inkasso

Hva er deres syn på de største utfordringene som virksomhetene har fremhevet?

Nå som kundene stadig blir mer digitale, er det tydelig at organisasjonene trenger å investere mer i flerkanalsstrategier samt tilpasse tradisjonelle inkassometoder. Tradisjonelle inkassostrategier, basert kun på brev og muntlig kommunikasjon, blir mindre effektivt i enkelte kundesegmenter og markeder. I mange markeder vil inkassoledere måtte forholde seg til mer gjeld i hver husholdning, og uten strategiendringer vil effektiviteten rundt inkasso blir redusert.

Hvordan kan virksomhetene løse disse utfordringene?

En inkassoleder skal støtte kunder med klare råd og enkel tilgang til alternativer og kanaler for å hjelpe dem med gjelden deres. Interne og eksterne data må brukes mer i avanserte segmenterings- og differensieringsmodeller. Med forbedret beslutningstaking og bruk av moderne kanaler (digital inkasso) vil inkassolederne kunne løse disse utfordringene. Inkassoanalyser blir viktigere innen områder som kanalbruk, oppringingsoptimalisering, segmentering, DCA-tildeling og bruk av nest beste løsning i spesifikke arbeidsforløp for å forbedre og optimalisere effektiviteten rundt inkasso.