Loading...

Fire av ti bedrifter opplever økt svindel

Svindelforsøk er en av de hurtigst voksende utfordringene for bedriftsledere, viser en fersk undersøkelse utført av Forrester på vegne av Experian. Hele 38 prosent av norske bedrifter i undersøkelsen har opplevd en økning i de økonomiske tapene som følge av svindel.

Dette er helt i tråd med de globale tallene i undersøkelsen, der 37 prosent svarer det samme. Totalt er 590 respondenter fra Europa, Midtøsten og Afrika spurt.

– Vi ser at de kriminelle gjør stadig mer for å svindle bedrifter. Smarte oversettelsesprogrammer og tilgang til informasjon gjør svindel enklere og vanligere, sier salgsdirektør Per Ivar Kristiansen i Experian Norge i en melding.

På grunn av den økte trusselen har skadebegrensning av svindel og forsøk på svindel seilt opp som en av de største utfordringene for norske bedrifter.

– Så mange som 79 prosent av de spurte bedriftene i Norge sier at skadebegrensning av svindel er en av hovedprioritetene de neste 12 månedene. Det sier noe om omfanget av problemet, sier Kristiansen.

Kristiansen er bekymret for utviklingen, men er fornøyd med at så mange bedriftsledere tar problemet på alvor. 71 prosent av respondentene sier de ser at de må forbedre analyseverktøyene sine for å kunne beskytte bedriften og kundene mot svindel og ID-tyveri.

– I Experian hjelper vi stadig flere bedrifter med å ruste seg mot onlinesvindel gjennom å installere analyseverktøy som avdekker svindelforsøk og beskytter personinformasjon. Utviklingen går fort, og dette er problemstillinger man må jobbe med kontinuerlig, avslutter Kristiansen.