Loading...

Blir 2018 året hvor AI vil revolusjonere hverdagen?

oyvind-ai

Tar vi et tilbakeblikk på 2017, har vi aldri tidligere hørt mer om hvordan AI, Big Data og Advanced Analytics vil revolusjonere hverdagen. Den store oppmerksomheten er fortjent, forteller analytiker, Øyvind Rød i Experian. Nå venter han på det store gjennombruddet.

Alibabas AI-Konsulent

I 2017 rapporterte den kinesiske e-handelsgiganten Alibaba en rekordhøy omsetning på 25 milliarder kroner i løpet av en enkelt dag. En stor del av årsaken til den økte omsetningen var selskapets bruk av kunstig intelligens (AI), i form av selskapets AI-drevne online “konsulent”. Netflix bruker også sine data og kunstig intelligens i beslutninger om fremtidige TV-serie-spill, hvilke filmforslag de burde gi deg etter å ha sett House of Cards, og når de skal sendes, og når du som bruker får muligheten til å klikke bort en introduksjon. AI vil ha innvirkning i alle næringer, men spesielt innen finans, bil, detaljhandel og helsevesen er potensialet stort.

Og mye tyder på at AIs store gjennombrudd kan komme i 2018. Det viser en stor internasjonal undersøkelse gjennomført av Forrester Consulting for Experian blant 600 bedriftsledere i Europa, Midtøsten og Afrika. De fleste ledere som arbeider med brukeropplevelser har satt AI som topp prioritet og fokusområde i det kommende året.

Med andre ord blir fremtidens suksesskriterie for bedrifter og organisasjoner evnen til å kombinere utradisjonelle datakilder med maskinlæring og dermed skape langsiktige kundeforhold.

Økt effektivitet, minimering av risiko og fleksible kundeopplevelser

I tillegg til at kundeopplevelse er viktigere enn noensinne, har AI også andre relevante fordeler. Når du bruker AI i arbeidet ditt vil det for eksempel ofte føre til økt effektivitet og bedre risikostyring.

Et godt eksempel på god bruk av AI er analysen av ofte brukte ordkombinasjoner og setninger. Herfra kan du identifisere interessant kundeadferd ved hjelp av tekstanalyse og prediktiv modellering. Kombineres den med maskinlæring, kan du levere mer dynamiske og presise modeller. For eksempel åpner den opp for å tilby skreddersydde tilbud til kunder som vurderer hvilket finansielle produkt de skal velge, eller at et forsikringsselskap vil kan tilby bedre priser til lavrisikokunder.

Og mulighetene for å bruke AI er større enn som så. Vår undersøkelse viste at nesten alle organisasjoner vil kunne dra nytte av en fremtidsplan basert på Advanced Analytics. Noen organisasjoner ser imidlertid ut til å være begrenset av sine eldre systemer. Derfor er det er viktig å huske at det aldri er for sent å starte digitaliseringsprosessen.

Til tross for at vi nesten ikke har hørt om annet enn AI, Big data og Advanced Analytics i 2017, er vi fortsatt bare i startgropen for å ta i bruk disse teknologiene. Når vi igjen om et år leser om AI-relaterte salgstall, vil disse være langt, langt større.

Ønsker du å høre mer om hvordan Advanced Analytics kan hjelpe din bedrift med smartere prosesser eller bedre kundeopplevelser?