Bank Norwegian

Tore Widding, Chief Risk Officer

«Vi hadde bruk for god kontroll over porteføljen vår, vi skulle automatisere og bygge bro mellom kredittvurdering og mersalg»

Tore Widding
Chief Risk Officer
Bank Norwegian

Kort om Experians PowerCurve

PowerCurve er en ny løsning til den finansielle sektor. En software som kan automatisere en stor del av manuelle prosesser og gjøre banker langt mer agile. Markedets raske bevegelser og den nye finansielle virkeligheten gjør den riktige beslutningen til et mål som hele tiden flytter seg. PowerCurve kan styrke din bedrift dersom:

  • Du ønsker å automatisere prosesser
  • Tid og gjennomsiktighet er avgjørende
  • Du har behov for å kunne reagere raskere enn du gjør i dag
Kort om Bank Norwegian

Bank Norwegian er en nettbank for privatmarkedet. Banken selger enkle, standardiserte innskudds-og utlånsprodukter via web. Siden 2007 har banken levert webbaserte finansielle ytelser og betjener i dag 250.000 kunder. I april 2013 åpnet banken i Sverige, i første omgang med kredittkort, men på sikt vil banken også her tilby utlånsprodukter.

 

Bank Norwegian vil ekspandere uten å ansette flere

Med Experians PowerCurve-løsning har Bank Norwegian tatt automatiseringen av sine prosesser til et helt nytt nivå. 42 ansatte håndterer hver dag mer enn 250.000 eksisterende kunder, og planen er å ekspandere til Sverige - uten å ansette vesentlig flere. Et økt mersalg på 50% er kun én av fordelene…

Bank Norwegian startet opp som en helt ny aktør i et utfordrende marked i 2007. Visjonen var klar: De ville være en nesten fullautomatisk bank. De ville tilby et sikkert og gjennomsiktig bankprodukt, raske beslutningsprosesser og en god kundebehandling. Banken fikk en forrykende start, de opplevde stor kundetilgang og med det også et stigende behov for å holde utgiftene under kontroll. De ville ekspandere, men ikke ansette flere.

Mange hestekrefter

Det var derfor bruk for en beslutningsmotor med mange hestekrefter - en grad av automatisering som ikke var tilgjengelig på markedet ennå.

“Vi undersøkte hvilke banksystemer som kunne løftes til nivået på automatisering som vi var ute etter. Vi ønsket et system som kunne gi oss god kontroll over egen portefølje, muligheten for å følge opp og skape mersalg og samtidig gjøre vårt selskap fleksibelt og minimere ressursene vi brukte på dokumentasjon og administrasjon”, forteller Tore Widding, Chief Risk Case study: Bank Norwegian Officer i Bank Norwegian. ”Vi valgte Experians PowerCurve fordi løsningen var så smidig og matchet vårt behov. Vi er en liten bank, så det var viktig for oss at løsningen kunne skreddersys til oss, og at vi med systemet fikk tilgang til dyktige fagfolk på den andre siden av
Norskegrensen”.

En oppriktig sparringspartner

Ikke minst sistnevnte var viktig: “Å få tilgang til spesialister er veldig viktig for en relativt liten virksomhet som vår. Vi fant en god sparringspartner i Experian som kunne bekrefte for oss når vi tenkte riktig - og som i like høy grad kunne utfordre oss når vi var på feil spor. Vi kan alltid stole på rådene vi får og vi opplever en oppriktig interesse i å finne beste løsning for oss”.

”Og så er systemet intuitivt. Det er lett å skru på de forskjellige håndtakene, for eksempel når macro-økonomien endrer seg. What you see is what you get, og det er lett å teste hvordan tingene fungerer. Med systemet kan vi være sikre på at vi faktisk følger vår egen strategi”.

Mersalget har økt med 50%

Resultatene taler for seg selv: “Kort fortalt har vi opplevd et økt mersalg på produkter som forbrukslån på opptil 50%. En del av dette kunne vi kanskje oppnådd uten PowerCurve også, men systemet har virkelig hjulpet oss å holde styr på forretningen vår. Ofte bruker man en liten del av et stort system, men dette systemet er tilpasset oss og det har gjort oss i stand til å samle våre forskjellige prosesser på en helt annen måte”.

Vi har måttet lære

På spørsmål om utfordringer underveis, lyder svaret: “Som vi ser det, er automatisering veien frem. Vi er first movers på dette området, og derfor har vi selvfølgelig måttet gjøre oss noen erfaringer i løpet av prosessen, og noen ganger har vi blitt klokere. Men vi har hele tiden hatt en god dialog med Experian, og jeg synes faktisk at vi har endt opp med en løsning som er bedre enn vi hadde forventet.”

”Hva fremtiden bringer? I første omgang vil vi ekspandere vår forretning til Sverige, hvor vi også velger en PowerCurve-løsning. Det betyr at vi kan ekspandere til et nytt land uten å ansette et hav av medarbeidere. Og så får vi se. Vi vil tilby gode bankprodukter til hele verden med så få hoder og hender som mulig”.

Download Bank Norwegian case story

  • © Experian 2017. Alle rettigheter.