Kredittsperre mest effektivt mot ID-tyver

06-03-2016

Har du mistanke om at du er utsatt for ID-tyveri, er frivillig kredittsperre det mest effektive middelet for å stoppe tyven fra å utnytte din ID.

- Vi opplever nå en økt pågang fra kunder som ønsker å opprette frivillig kredittsperre fordi de har opplevd ID-tyveri. Før selskaper inngår avtale om bankkort, lån eller mobiltelefon-abonnement, vil de sjekke kredittverdigheten din. Ved å sperre for kredittsjekk, får ikke ID-tyvene opprettet noe som helst selv om de har stjålet dine personopplysninger, sier Per Ivar Kristiansen i Experian Norge.

ID-tyveri har allerede blitt et stort problem, og nye tall fra NorSIS viser at over 150.000 nordmenn har blitt rammet av ID-tyveri de siste årene. Som kredittanalysebyrå har Experian lang erfaring med å behandle henvendelser om ID-tyveri.

- Innføring av en kredittsperre er effektivt, men litt tungvint fordi du må huske å oppheve den hver gang du selv skal kjøpe noe som krever kredittsjekk. Derfor er dette gjerne et tiltak du gjennomfører når du har konkret mistanke om at du er utsatt for ID-tyveri, sier Kristiansen.

Opprettelsen av frivillig kredittsperre er enkelt, og gjøres ved å benytte appen ”Min Experian”. I appen får du tilgang til å administrere kredittsperren, lese dine gjenpartsbrev og hente ut kredittinformasjon  Ved bruk av appen ”Min Experian” kommer varslingen raskt, noe som gir mulighet til og raskere iverksette nødvendige tiltak ved eventuelt ID-tyveri. For å få tilgang til tjenesten kreves BankID.

Men før du har kommet så langt er det en rekke forebyggende tiltak du kan gjennomføre for å forebygge ID-tyveri. Her er Experians forebyggende råd

• Makuler alle dokumenter som inneholder personlige opplysninger før de kastes.
  • Aldri svar på e-poster eller telefoner som spør om kontoopplysninger, PIN-koder, passord eller andre personopplysninger.
  • Ikke gi ut for mye info på sosiale medier, som for eksempel navn på kjæledyr eller barn som også brukes i passord.
  • Meld flytting til folkeregisteret. Hvis du ikke gjør det kan tyver registrere din tidligere adresse og bruke den til å åpne nye kredittkonti og ta opp gjeld i ditt navn.
  • Overvåk posten din nøye så du har kontroll på at du faktisk mottar viktige dokumenter når du forventer det – og slå alarm hvis slike dokumenter forsvinner i posten.
  • Bruk alltid sikre og unike passord for så mange nett-kontoer som mulig – og helst alle sammen. Som et absolutt minimumskrav bør du ha et unikt passord for hver type tjenesteleverandør – som for eksempel banktjenester, varehandel og e-mail.
  • Aldri lagre kontonavn og passord på smarttelefonen – enten på mailen, som notat eller som autoutfylling på nettsider eller apper. Det er en gullgruve for svindlere hvis du mister telefonen eller den blir stjålet.
  • Les alle bank- og kortutskriter jevnlig for å sjekke for mistenkelig aktivitet.

--------------

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del av FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).