Flat konkursutvikling første halvår

01-07-2015

Konkurstallene for første halvår viser at det er registrert 3 prosent færre konkurser sammenliknet med i fjor, i følge ny statistikk fra Experian.

- Konkurstallene for første halvår står i sterk kontrast til krisestemningen i norsk økonomi. Tross en flat utvikling tror vi at trenden snart vil snu. Vi vet at det normalt tar 6-9 måneder fra selskaper opplever en nedtur til betalingsproblemene blir så akutte at selskapet havner i skifteretten. Først da dukker det opp i konkursstatistikken vår, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg

Så langt i 2015 er 2419 selskaper slått konkurs i Norge, noe som er en nedgang på 3,4 prosent sammenliknet med fjoråret. Industri er næringsområdet med skarpest negativ konkursutvikling første halvår, med 14 prosent flere konkurser første halvår i år sammenliknet med i fjor.

- De absolutte tallene konkurstallene for industribedrifter er for små til å trekke entydige konklusjoner. Vi snakker her om 96 konkurser i år mot 84 konkurser i fjor. Likevel er det et interessant trekk, og vi ser at hele 22 av bedriftene gikk konkurs så sent som i juni. Når flere industribedrifter må til skifteretten vet vi at dette har stor påvirkning på resten av økonomien, sier Berg.

Fordelt på fylker viser statistikken at Sogn og Fjordane, Buskerud og Nordland troner øverst på konkurstoppen for første halvår, målt i prosentvis konkursøkning fra fjoråret. På den andre siden av skalaen ligger Hedmark, Oppland og Finnmark med størst prosentvis nedgang i antall konkurser sammenliknet med fjoråret.

Kontakt Frode Berg, administrerende direktør Experian, mobil 97598037