Frode Berg, ny adm. direktør for Experian Norge

Experian har ansatt den internasjonalt erfarne leder Frode Berg som ny administrerende direktør for Norge. Frode Berg starter i Experian etter 10 år i Bisnode, hvor han har holdt en rekke lederstillinger på tvers av organisasjonen, senest som Business Unit Director.

”Jeg ser frem til å starte i ny jobb som leder for Experian Norge. Både Experian og bransjen generelt har hatt en del omstillinger de siste årene og Experian Norge har nå et meget godt fundament for videre vekst. Min oppgave blir å videreutvikle Experian i tråd med informasjonsutviklingen generelt, og vi kommer til å forsterke vårt fokus på analyse, scorekort og beslutningssystemer for en rekke utvalgte bransjer”, sier Berg, som allerede har ambisjoner om å utvide organisasjonen og foreta ytteligere ansettelser.

Blant nye tilltak som skal styrke norske virksomheter finner man Nordic Credit Alliance, et samarbeid mellom Experian i Norge og Danmark, samt markedsledende leverandører av kredittinformasjon i Finland og Sverige.  Andre tilltak omhandler avanserte beslutningsmodeller som skal hjelpe med håndtering av kundeopplysninger, strategiutvikling og innkrevningsprosesser.

Frode Berg ser også et stort uutnyttet potensiale i å sikre at virksomheter benytter data i riktig kontekst. ”98 prosent av all data som fins i verden er ubearbeidet. I takt med at big data blir gjort tilgjengelig, vil Experian være ledende i å transformere denne dataen til økt innsikt og robuste beslutninger”.

”Jeg syns Experian er en veldig spennende bedrift. De er markedsledere world-wide og har en bred og god sammensetning av produkter, samt internasjonal erfaring. Dette gjør at virksomheter er godt rustet uansett konjuktur. ”

Frode Berg tiltrer som administrerende direktør for Norge 1 desember 2014.

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).

Om Frode Berg
Frode Berg har omfattende erfaring fra kredittanalysebransjen i både Norge og Sverige gjennom sitt arbeid hos Bisnode siden 2004. Erfaringen inkluderer disipliner innen salg, produktutvikling, innovasjon og ledelse. Frode har studert Marketing & International Business på Cass Business School London og Performance Leadership Development på Harvard Business School.