Hvor stor blir konkursøkningen?

01-08-2015

Experian venter en kraftig økning i antall konkurser utover høsten. Under finanskrisen steg antall konkurser med 40 prosent på ett år, men det blir neppe like dramatisk nå.

- Utviklingen på antall konkurser så langt i år har vært flat, men nå kommer snart konkursraset. Basert på tallene fra finanskriseårene forventer vi sterk konkursvekst ut over høsten, og at tallet vil ligge stabilt høyt i 2016, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg.

Under finanskrisen økte antall konkurser med opp nesten 40 prosent på ett år fra 2008 til 2009.

- Finanskrise-tallene viser at det er treghet mellom tidspunktet for da krisen slo inn, og tidspunktet da antallet konkurser begynte å stige kraftig. Finanskrisen begynte i USA i august 2007, men gav ikke utslag på konkursstatistikken her i Norge før senhøsten 2008. Derfor venter vi at krisen først slår inn i tallene denne høsten, sier Berg.

Oljeprisen har falt kraftig fra og med juli i fjor, men oljeprisfallet har fortsatt ikke gitt noe utslag på konkursstatistikken for oljefylkene Hordaland og Rogaland. Fylkene har faktisk færre konkurser enn på samme tid i fjor.

- Det er også viktig å understreke at det er vesentlige forskjeller på krisesituasjonene nå og da. Under finanskrisen var krisepsykologien mer intens og alle sektorer i næringslivet over hele Norge ble rammet. Denne gangen er krisen mer sentrert rundt oljefylkene og oljerelaterte bransjer, og derfor får vi neppe like stor konkursøkning som under finanskrisen, sier Berg.

I Norge er det så langt i år 1,7 prosent færre konkurser og tvangsavviklinger enn på samme tid i fjor.

Kontakt Frode Berg, administrerende direktør Experian, mobil 97598037