Se opp for menn i 40-årskrise

19-05-2015

Skal du selge varer eller tjenester, må du være forsiktig med å gi kreditt til menn i 40-årene. Risikoen er nemlig stor for at de ikke gjør opp for seg, ifølge statistikk fra Experian.

- Vi kan se at mange menn får den klassiske 40-årskrisen. Det betyr høyt forbruk, og gjerne kjøp av biler og motorsykler som de ikke har råd til. I kjølvannet av dette kommer betalingsproblemene. Vær derfor ekstra obs med å gi disse kreditt, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg.

Experian har utarbeidet statistikk over betalingsanmerkninger i hele Norge. En betalingsanmerkning blir gitt når du unnlater å betale et inkassokrav. Rent konkret betyr det at en regning går til inkasso når den ikke blir betalt. Etter 30 dager blir inkassokravet sendt videre til forliksklage, eller en utleggsbegjæring til namsmannen. Da blir det samtidig registrert som en betalingsanmerkning.

Blant menn mellom 40-44 år, har hele 8,3 prosent betalingsanmerkninger. Menn i slutten av 40-årene er nesten like ille, der har 8,2 prosent betalingsanmerkninger.

Menn er verstingene

Den generelle trenden er at kvinner har en helt annen holdning til å gjøre opp for seg. På landsbasis har 3,9 prosent av kvinnene betalingsanmerkninger, mot 6 prosent av mennene. Den største forskjellen er imidlertid størrelsen på kravene. Mens kvinnene har krav på 6,9 milliarder kroner mot seg, er gjeldskravene mot menn på hele 29 milliarder kroner.

- Det er skremmende å se kjønnsforskjellene mellom menn og kvinner. Dette handler mye om holdninger og hvilket forhold man har til penger og ansvar, sier Berg.

Experians statistikk viser også at andelen betalingsanmerkninger er høyest i Finnmark og Østfold, hvor henholdsvis 7 prosent og 6,7 prosent av innbyggerne har betalingsanmerkninger.

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).