Multikanalstrategi største utfordring innen finans og telekom

12-06-2015

Multikanalstrategi er den største utfordringen for selskaper innen finans og telekom frem mot 2020. Det svarer selskapene selv i en omfattende internasjonal undersøkelse fra Experian.

Multikanalstrategi, som betyr å skape nye former for kunderelasjoner for å møte høye forventninger til tilgjengelighet og service i alle kanaler, er den største utfordringen for eget selskap. Det har 69 prosent av 255 beslutningstakere fra 195 ledende selskaper innen finans og telekom i Europa, Midtøsten og Afrika svart på spørsmål om selskapets utfordringer frem mot 2020.

- Kundeforventningene innen finans- og telekom er voksende og i sterk endring. Kundene vil ha mer fra tilbyderne enn noen gang før. Nå forventer kundene service, kontakt og tilbud når som helst på døgnet, på den plattformen som passer dem best. Tilgang til tjenester som prissammenlikninger, sosiale medier og kundeanmeldelser vil fortsette å gjøre kunden mer selvstendig, informert og selvbevisst, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg.

Må endre fokus

Undersøkelsen viser at selskaper må endre fokus på fem nøkkelområder for å skape en konkurransedyktig kundeopplevelse i alle kanaler frem mot 2020:

1. Hent mer og ny data

Hele 68 prosent av selskapene svarer at selskapet planlegger å hente mer data om kundene fra flere datakilder. Innhentingen må sikre data med dybde, bredde og kvalitet, samtidig som hensyn til datasikkerhet beskyttes.

2. Innta et holistisk syn på kunden

90 prosent av selskapene svarte at de må bli mer kundesentrerte og innta et 360 graders blikk på kunden.

3. Gi mulighet til umiddelbare, konsistente og kvalifisert beslutninger

Få selskaper har gode nok systemer for å ta beslutninger i møte med kunden. Beslutningssystemene må integreres med eksisterende IT-system.

4. Bruk automatiserte multikanalsystemer i all kundekontakt

For å gjøre opplevelsen best mulig for kunde kreves det automatikk og umiddelbarhet i kontakten. Mange selskaper vil investere i slike systemer fremover.

5. Omfavn avanserte analyseverktøy i hele organisasjonen

For å utnytte data vil flere selskaper satse på analyse. 35 prosent av selskapene planlegger å outsource denne tjenesten til spesialiserte analyseselskaper.

- Hovedfunnene våre innebærer en klar visjon for data, analyse og beslutningsprosesser i de neste fem årene. Organisasjoner som har fokus på disse fem områdene vil stå rustet til å møte den digitale revolusjonen vi er inne i, sier Berg.

Om undersøkelsen

Hele rapporten kan leses på www.decisioningvision.com. Her kan selskaper også bruke et interaktivt verktøy for å sjekke om de er klare for 2020.