Loading...

God håndtering av persondata er et konkurransefortrinn

Datatyveri utgjør en økende trussel mot bedrifter, uansett størrelse. Utilstrekkelig beskyttelse av kundedata kan utløse enorme bøter fra myndighetene. En ny undersøkelse viser at to av tre europeiske forbrukere frykter identitetstyveri og misbruk av betalingsinformasjon. Forbrukere stoler på at selskaper beskytter denne informasjonen og det er derfor viktig at bedrifter jobber aktivt med svindelbeskyttelse. De selskapene som kan tilby den beste og sikreste datastyringen vil få et konkurransefortrinn.

God håndtering av persondata er et konkurransefortrinn

Det er all grunn til å tro at forbrukerne vil stille strengere krav til hvordan bedrifter tar vare på digitale spor som vi forbrukere legger igjen overalt. Identitetstyveri er en av de raskest voksende industriene i verden akkurat nå. Og en personidentitet er den nye digitale valutaen – en digital valuta med stor verdi. Bedrifter med genuint fokus på å beskytte forbrukernes persondata har et konkurransefortrinn hos bevisste forbrukere. Det er en effektiv måte å ta vare på eksisterende kunder samtidig som man tiltrekker seg nye. Kunder ser i økende grad etter virksomheter som sørger for at deres informasjon er godt beskyttet.

Lær mer om tema ved å delta på vårt Fraud Seminar 12. September

Datatilsynet har varslet flere bøter

Bedrifter som ikke håndterer persondata i henhold til GDPR-reglene kan i verste fall belage seg på bot som tilsvarer 4 % av et selskaps globale inntekter, eller 20 millioner euro, avhengig av hvilket beløp som er det største.

Den siste tiden vokser listen over bedrifter som blit pålagt milliardbøter. Den siste tiden har vi lest at det britiske datatilsynet har utgitt bøter for brudd på datasikkerheten til både flyselskapet British Airways og hotelkjeden Marriott. Tidligere i år ble Google straffet for dårlig håndtering av persondata.

Når slike saker fyller mediebilde, er det ikke kun myndighetene som holder et ekstra øye med bedriftene. I følge Michael Jensen, Senior Product Manager i Experian og ekspert på Fraud området er historiene med på å gjøre forbrukere uttygge og mer påpasselig med sin data.

 – Undersøkelser viser at to av tre internettbrukere i Eurpoa frykter identitetstyveri. Som et resultat er forbrukere blitt mer beviste og forventer at bedrifter passer godt på deres person- og betalingsinformasjon, sier Michael Jensen, og fortsetter:

– Dermed blir god datahåndtering et avgjørende konkurranseparameter. Hos Experian opplever vi at flere bedrifter jobber strategisk med datasikkerhet, også som en del av deres branding og markedsføring.

Overvåking jager stjålne data på “The Dark Web” – Ny tjeneste kan beskytte forbrukerne 

 Det er ofte millionhistoriene med store internasjonale bedrifter som opptar plass i mediebilde, men bedrifter uansett størrelse er utsatt og dermed interessert i å øke deres datasikkerhet.

– Vi opplever et økende behov hos våre kunder for løsninger som kan hjelpe å beskytte kundenes  identitet. Dette drevet av den reelle risiko for  økonomiske og omdømmemessige tap ved datainnbrudd, men også i høy grad av forbrukernes økende bevissthet sier Michael Jensen.

På bakgrunn av dette har Experian nylig  lansert tjenesten Experian Cyber Agent som henter data fra hackersamfunn og nettsider og analyserer og overvåker over 600 000 nettsider daglig.

På den måten samler tjenesten automatisk inn individuelle data som blir distribuert ulovlig. Experian Identity Theft Protection reduserer risikoen for identitetstyveri gjennom proaktive varslinger og tjenester som gjenoppretter identitet.

Delta på Experians Fraud seminar 12. september og hør mer om de siste trendene innen svindel og identitetstyveri her. 

FAKTA:

  • Hver eneste dag blir mer enn én million mennesker over hele verden ofre for identitetstyveri. Siden 2015 har antallet cyberangrep steget med 66 prosent bare i Europa.
  • To av tre internettbrukere i EU er redd for ID-tyveri som følge av persondata på avveie, viser en undersøkelse fra analyseselskapet Experian. Samme undersøkelse viser at 63 % er redd for misbruk av betalingsopplysninger.
  • Tall fra Datatilsynet viser at 2018 ble et rekordår for antall innsendte avviksmeldinger med hele 1276 varsler, hvorav 821 av dem kom etter 20. juli i fjor da GDPR-reglene trådte i kraft i Norge. Til sammenligning ble det i 2017 sendt inn 349 avviksmeldinger.
  • I mars i år ble det rapportert at 94 % av alle selskaper som har implementert GDPR ikke var klare for det nye regelverket, viser tall fra Experian.