Loading...

Rekordmange kredittsøk på Black Friday

Ferske tall fra Experian viser at folk i vårt langstrakte land som aldri før åpner lommeboken under Black Friday.

Sammenlignet med 2018 var det i år en vekst på hele 20 prosent i antall gjennomførte kredittsøk i løpet av fredagen.

Black Friday har i flere år manifestert seg som årets største handelsdag. Norske forbrukere har tatt det amerikanske tilbudsfenomenet til seg, og lar tydeligvis ikke et godt tilbud passere. Øyvind Rød, analysesjef i Experian, sier det ble gjennomført 65 prosent flere kredittsøk på Black Friday enn på de «normale» fredagene i november.

– Mange har åpenbart latt seg friste av de mange gode tilbudene under fredagen som var. Hvilket våre ferske tall beviser. Mange benytter seg nok av Black Friday for å sikre seg julegaver til gode priser, sier han.

Vekst år etter år

Det er åpenbart at Black Friday er dagen pengene sitter løst da de fleste av landets butikker frister med lave priser. Per Ivar Kristiansen, salgsdirektør i Experian, sier at mens det var en økning fra 2018 på 20 prosent, var det en økning fra 2017 på hele 41 prosent.

– Til tross for at stadig flere gir uttrykk for at de tar avstand fra Black Friday og kjøpepresset forbundet med dagen, er ikke dette noe som reflekteres i våre tall. Antall kredittsøk var 100 prosent høyere enn det daglige snittsøket i 2019 dersom vi ser bort fra helgene. Ser vi på fredager generelt var det en økning på hele 129 prosent, sier han.

19 prosent vekst på nett

Under årets Black Friday ble det ifølge Nets handlet varer og tjenester for 3,8 milliarder kroner. Det vil si at nordmenn benyttet betalingskort mer enn 9 millioner ganger. Det ble også satt ny rekord for netthandel. Ifølge tall fra Klarna økte omsetningen i nettbutikkene med 19 prosent sammenlignet med fjoråret.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Salgsdirektør i Experian, Per Ivar Kristiansen, mobil +47 930 09 713