Konsulentene på konkurstoppen

17-02-2015

Antall konkurser i konsulentbransjen har eksplodert så langt i 2015, ifølge ny statistikk fra Experian. Oljeutsatte selskaper på Vestlandet holder derimot hodet over vannet.

- Konkurstallene i januar økte med hele 123 prosent innen området faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting, mens vi ser en økning på 70 prosent i informasjons- og kommunikasjonsbransjen. Her snakker vi hovedsakelig om konsulentselskaper i ulike former og tallene bør være et varsku for de som lever å selge råd og ekspertise, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg.

Totalt sank tallet for konkurser blant norske selskaper med 1 prosent så langt i 2015. 401 selskaper ble slått konkurs, mens 62 selskaper ble avviklet ved tvang.

Oslo på konkurstoppen, Vestlandet holder stand

Statistikken viser at Oslo og Bærum troner øverst på konkurstoppen med 51 prosent flere konkurser i januar i år enn i fjor, tett fulgt av Trondheim med 50 prosent flere konkurser. Bergen har bare 30 prosent flere konkurser, mens Stavanger har overraskende den minste konkursøkningen blant storbyene med 25 prosent. I absolutte tall har konkurstallet økt fra 55 til 83 selskaper i Oslo og Bærum, mens den har gått fra 8 til 10 selskaper i Stavanger.

- Etter et voldsomt oljeprisfall i fjor ville nok mange tippet at de oljeutsatte byene Bergen og Stavanger ville toppe konkursstatistikken for januar. Det er imidlertid en treghet fra nedturen starter til bedrifter slås konkurs, så det er ikke urimelig å forvente økning i konkursraten for disse fylkene utover året, sier Berg.

Størst konkursøkning i mellomstore selskaper

Konkurstallene for mellomstore selskaper viser en økning på hele 67 prosent. Kategorien rommer selskaper med salgsinntekter mellom 20 og 60 millioner kroner og sum egenkapital og gjeld mellom 10 og 30 millioner kroner

- Her ser vi kanskje det tydeligste tegnet på uroen i norsk økonomi. At langt flere mellomstore selskaper må gå til skifteretten, er en indikasjon på at vi går inn i et tungt år som sannsynligvis vil knekke enda flere selskaper, sier Berg.

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).