Kraftig konkursøkning i eiendom

27-04-2015

Til tross for et brennhett boligmarked økte antallet konkurser og tvangsavviklinger i eiendomsbransjen med hele 68 prosent i første kvartal, viser tall fra Experian. Den ferske rapporten viser også en dramatisk økning i konkurser i Nord-Norge totalt sett.

- Konkurstrenden i eiendomsbransjen er sterk og tiltagende. Tallet på konkurser i mars økte med hele 100 prosent for næringsområdet omsetning og drift av eiendom, som dekker eiendomsmeglere og eiendomsforvaltere over hele landet. Tallene kan tyde på overetablering i en opphetet bransje, sier administrerende direktør i Experian, Frode Berg.

Dramatisk konkursras i Nord-Norge

Statistikken viser at fylkene Troms og Nordland troner øverst på konkurstoppen. Troms har størst økning med 200 prosent flere konkurser i mars i år sammenliknet med fjoråret, mens økningen for Nordland er 167 prosent.

- Tallene for Nord-Norge er vanskelige å forklare, men det kan skyldes større sårbarhet grunnet svak kapitalbase. Vi vet at nordnorske selskaper jevnt over har lavere egenkapital enn selskaper i resten av landet, sier Berg.

Oljefylkene overrasker positivt

Oljefylkene Rogaland og Hordaland holder derimot stand, og utfordringene i oljenæringen ser foreløpig ikke ut til å påvirke konkurstallene. I Rogaland har det vært 8 prosent færre konkurser i første kvartal sammenliknet med fjoråret, mens Hordaland har opplevd en moderat økning på  3 prosent på samme tid.

- Etter det store oljeprisfallet ville nok mange tippet at de oljeutsatte fylkene Hordaland og Rogaland ville toppe konkursstatistikken for første kvartal, men de overrasker med en stabil utvikling.

Svak vekst på landsbasis

Totalt ble 456 selskaper slått konkurs i mars, som er 3 prosent mer enn på samme tid i fjor. Så langt i 2015 er 1273 selskaper slått konkurs, noe som er en økning på 2 prosent sammenliknet med fjoråret.

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del af FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).