Big data rykker oppover på telebransjens agenda

Spør man toppledere i telesektoren, er ”big data”, kundeomsetning og svindel noen av utfordringene som står øverst på bransjens agenda akkurat nå. Det viser en internasjonal undersøkelse fra data- og analysevirksomheten Experian.

Antallet toppledere i telebransjen som mener at big data er en av de største utfordringene for bransjen, har steget med 150 % sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse gjennomført i 2012. Dermed er big data den utfordringen som har rykket lengst frem i toppledernes bevissthet.

I likhet med i fjor angir 37 % av de spurte at kundeforholdet er deres største forretningsmessige utfordring, mens 32 % ser reduksjon av kundetap som den viktigste faktoren i arbeidet med å forbedre marginene sine, sammenlignet med 26 % i 2012.

Mersalg er også viktigere i dag enn for ett år siden, da 19 % mente det var viktig, sammenlignet med 29 % i dag. 10 % av respondentene mener at svindel er et økende problem for bransjen.

Antonio Valasquez, Corporate Risk Director i Telefonica, sier: ”Vi er enige i resultatene av undersøkelsen. Vår erfaring er at det er tett sammenheng mellom utfordringene som er forbundet med å redusere kundetap, forbedre kundeopplevelsen og styrke kryssalget. Presset fra et mettet marked kombinert med ønsket om å nå nye kunder og forbedre lønnsomheten betyr at telebransjen nå må revurdere store deler av strategiene sine. Dette krever ikke bare et kritisk blikk innad, mye mot og en betydelig innsats, men også nye og bedre kundeopplysninger, analyser og innblikk.”

Tina Sandnes Rellsve, Direktør for Exerian Norge, fortsetter:

”Undersøkelsen bekrefter at telebransjen er en av bransjene som nå holder på å finne ut hvordan de kan bruke opplysningene sine til å styrke virksomheten på noen av de mest kritiske områdene, f.eks. svindel, som er et økende problem for bransjen. Ofte er opplysningene til stede, det handler bare om å bruke de riktige dataene på riktig måte.”

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført blant 80 toppledere i 45 televirksomheter i 22 land med 42 respondenter. Respondentene ble bedt om å angi hva de så på som de største utfordringene for 2014. Det ble gjennomført en tilsvarende undersøkelse i fjor, og en sammenligning viser utviklingen innenfor de viktigste trendene i sektoren.

Kontakt:
For å få mer informasjon kan du kontakte:

Tina Sandnes Rellsve, Direktør for Exerian Norge, tlf.: 95 23 55 61